Het internet is van nature internationaal. Anno 2025 is het bijna onmogelijk om je wereld alleen maar te beperken tot Assen. En dat brengt natuurlijk ongekende mogelijkheden, maar ook uitdagingen met zich mee.
Dankzij technologische vooruitgang ben je niet alleen maar gebonden aan de mogelijkheden die lokale voorzieningen bieden. Een goed voorbeeld hiervan zijn online casino’s. In Nederland zijn de enige legale landgebonden casino’s die van Holland Casino, en als je in Assen woont, moet je al snel in Groningen zijn als je een avondje wilt gokken. Het internet bracht hier verandering in, want met online casino’s hebben spelers toegang tot een groter en interessanter spelaanbod.
Assen is een relatief kleine stad, maar toch is er van alles te doen. Natuurlijk staat Assen al sinds de jaren 20 bekend om het TT Assen. Afgelopen juni ging Assen los tijdens het TT Festival, waar ruim 40.000 bezoekers op af kwamen. Assen heeft nog meer bezienswaardigheden, zoals het Drents Museum en het Gevangenisdorp Veenhuizen.
Hoewel dit niet nieuw is kan tech en sociale media een belangrijke rol spelen in het promoten van de stad. Door toenemende digitalisering en globalisering wordt het steeds belangrijker voor steden en gemeenten om op te vallen bij toeristen, potentiële nieuwe bewoners en bedrijven. Een sterke online marketingcampagne kan hierbij helpen.
Technologie kan hier een grote rol bij spelen. Een duidelijke website met informatie over bezienswaardigheden en evenementen is een absolute must. Search Engine Optimization (SEO) is ook belangrijk: door trefwoorden als “bezienswaardigheden in Assen” of “restaurants in Assen” toe te voegen trek je meer bezoekers naar je website. Tot slot is het creëren van aantrekkelijke content op sociale media met foto’s, video’s en relevante hashtags van belang om de stad in de kijker te zetten.
We werken steeds meer thuis, met name dankzij technologie. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek werkt ruim de helft van de Nederlanders wel eens thuis, en dat is in Assen niet anders. Dat is meer dan in andere EU-lidstaten. Toch werken de meeste Nederlanders slechts af en toe thuis. Dat wil zeggen, hooguit de helft van hun totaal aantal werkuren. In andere landen waar veel wordt thuis gewerkt, zoals in Zweden, Finland, Luxemburg en Ierland, werken thuiswerkers meestal thuis.
De mogelijkheid om thuis te werken kan een grensverleggend effect hebben, omdat werknemers op die manier flexibeler zijn en makkelijker werk aan kunnen nemen dat wat verder weg is. In Drenthe is de werkloosheid in ieder geval relatief laag, zeker in vergelijking met de andere noordelijke provincies.
Technologie kan dus een hoop voordelen hebben, zeker in een landelijke provincie als Drenthe. Je hoeft immers de deur niet meer uit om vrienden of collega’s te spreken, en het biedt ook een enorme bron aan informatie. Daarnaast kan technologie helpen bij het promoten van ons regionaal erfgoed.
Maar zijn er ook nadelen? Welke invloed hebben sociale media bijvoorbeeld? Behoorlijk veel, zo lijkt het. Bijna 30% van de Nederlanders gebruikt hun smartphone meer dan vijf uur per dag, en van al deze tijd wordt 44% besteed aan sociale media. Omdat sociale media vaak gratis zijn moeten ze hun geld verdienen door ons zoveel mogelijk advertenties te laten zien, en dus doen ze er alles aan om onze aandacht zo lang mogelijk vast te houden. En dat lukt dus goed. Sommigen stellen zelfs dat sociale media verslavend zijn.
Ook kunnen sociale media invloed hebben op de mentale gezondheid en het zelfbeeld van hun gebruikers, en verspreiden desinformatie en nepnieuws zich ook razendsnel. Dit gebeurt bijvoorbeeld omdat de poster onrust wil stoken, of geld verdient aan het bericht. Omdat we technologie toch nodig hebben in ons dagelijks leven is het belangrijker dan ooit dat we hiermee om leren gaan, en het verschil tussen een mening en een feit goed leren kennen.