Als je merkt dat de Nederlandse markt te klein is geworden voor de ambities van jouw bedrijf, dan is het tijd om je pijlen op het buitenland te richten. Uitbreiden naar Duitsland is een interessante mogelijkheid. In Duitsland wachten tientallen miljoenen potentiële klanten, maar het is de kunst om hen op de juiste manier te bereiken.
In dit artikel laten we je graag zien wat je kunt doen om de Duitse markt te veroveren.
Vroeger opende je een dependance in Duitsland toen je daar nieuwe klanten wilde werven. Tegenwoordig begin je online. Zorg ervoor dat je website in het Duits toegankelijk is. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat je aan lokale SEO doet. Dit betekent dat wanneer mensen in Duitsland googelen op een term die gerelateerd is aan jouw bedrijf, je website hoog in de zoekresultaten eindigt. Je kun je SEO zelf doen, maar het is beter om hiervoor een expert in te schakelen. Neem daarom eens contact op met een internationaal marketingbureau dat een goed online netwerk heeft in Duitsland. Je zult zien dat je hierdoor snel meer leads naar je site krijgt. Vervolgens is het aan jou om van deze leads klanten te maken. De beste manier om dit te doen, is door talenten in te huren die alles weten van zakendoen in Duitsland.
Wil je je product aan de man brengen in Duitsland, dan heb je niet alleen (online) naamsbekendheid nodig, je moet ook zorgen dat je de juiste mensen op deze taak zet. Zorg er daarom voor dat je een verkoper Duitsland aanneemt. Ga altijd voor een persoon die niet alleen Duits spreekt, maar die ook ervaring in Duitsland heeft. Het is namelijk ook belangrijk dat deze persoon over een netwerk in Duitsland beschikt. Hierdoor kun je veel sneller belangrijke connecties leggen en bereik je je doelen sneller. De verkoper is het visitekaartje van je bedrijf en dus is deze persoon zijn of haar gewicht in goud waard. We raden je aan om meerdere mensen op de internationalisering van je bedrijf te zetten. Zorg er dus bijvoorbeeld ook voor dat je een goede manager aanneemt. Uitbreiden naar het buitenland is namelijk een kerntaak en niet een side project.
Ga je zelf op zoek naar gekwalificeerde mensen voor dit internationale avontuur, dan zul je merken dat het lastig is om ze te vinden. Vandaar dat je beter in gesprek kunt gaan met een recruitmentbureau Duitsland. Een goede recruiter beschikt over een groot netwerk en weet precies de mensen te vinden die jouw ambities kunnen omzetten in resultaten. Zet daarom je wensen eens op papier en schroom daarbij niet om de lat hoog te leggen. Het gaat om de toekomst van je bedrijf. We wensen je veel succes met dit mooie avontuur.