Bungeejumpen is terug op TT Festival 2018

Bungeejumpen is terug op TT Festival 2018

Het duurt nog even maar voor je het weet is het weer zover: het TT Festival. Editie 2017 is geëvalueerd en de organisatie is alweer druk met de komende editie. Keerde vorig jaar het karten weer terug op het festival, dit jaar kan het publiek ook weer een goede ouwe  tegenkomen: het bungeejumpen!

Eerst een terugblik op de afgelopen editie. Wat cijfermateriaal: Uit het evaluatieonderzoek komt dat het TT Festival zeer hoog gewaardeerd wordt door de bezoekers. Als cijfer krijgt het festival een 8. Ook blijkt dat het TT Festival een trouw publiek kent: meer dan 93 procent van het publiek komt vaker. Ook is het draagvlak voor het festival en het hele TT gebeuren groot. Sterker nog: van de Assenaren zegt 58 procent zelfs dat het TT Festival onderdeel is van het woongenot. Daar mogen wij als festival trots op zijn , vindt projectleider Sander ten Bosch en vervolgt: Het TT Festival 2017 was ook de beste editie tot nu toe. Zowel wat betreft organisatie, bezoekersaantallen en crowdmanagement. Ook de programmering was goed, maar wel met minder grote namen. De aftrap met de JWF-kapel en Mooi Wark was geweldig. Daar kwam nog heel wat bij kijken. Dat heeft niemand door, maar laat maar eens een orkest van vijftig man samenspelen met Mooi Wark. Enorm, wat een logistieke wereld wat daar achter zit. En de meeste van die muzikanten zijn geen rock n rollers. 

Mannelijk
Toch, die samenwerking tussen klassiek en rock past wel bij het imago dat de bezoekers het TT Festival toedichten: Bijzonder, uniek, goedig en opgewekt, maar ook ruig en mannelijk. En dat terwijl de verhouding man/vrouw van onze bezoekers aardig in evenwicht is , reageert Ten Bosch lachend.

Waarde
Naast genoemde waardering heeft het TT Festival ook economische waarde. Uit het economische spin-off onderzoek dat de gemeente Assen liet uitvoeren komt naar voren dat de maatschappelijke waarde van het festival voor de gemeente Assen zesenhalf miljoen euro is en ook nog eens bijna vijf miljoen voor de provincie Drenthe. Daarnaast hebben wij het ANP ook de mediawaarde van het TT Festival laten calculeren. Daar kwam uit dat het festival voor een bedrag van ruim anderhalf miljoen euro aan onbetaalde publiciteit heeft gegenereerd. 

Inmiddels is Ten Bosch alweer druk met de volgende editie. Uit de evaluatie komt ook naar voren dat het publiek het TT Festival waardeert als actief festival. Mensen willen deelnemen  en actief onderdeel van het festival zijn. Daarom keert een oude bekende terug: het bungeejumpen. Daar zijn we al jaren mee bezig , licht Ten Bosch toe, Inmiddels is de wet aangepast waardoor het weer is toegelaten. 

Kartonnen tent
Nog iets nieuws. In samenwerking met de TT-campings op het terrein van ACV en het wielercentrum gaat het TT Festival de komende editie zogenaamde Kartents  aanbieden. Kartents zijn milieuvriendelijke kartonnen tenten. Ten Bosch: Wij willen graag de mensen die ons festival bezoeken die mogelijkheid tot overnachten aanbieden. 

Groei
In 2015 hadden we in totaal 145.000 bezoekers, afgelopen jaar bijna 200.000. Het festival kan nog groeien. De verwachting is dat de donderdag iets kleiner wordt en dat de zaterdag nog gaat groeien. We hebben nu maximaal 80.000 bezoekers verspreid op één avond met een piek van 60.000 gelijktijdig. Ik denk dat er nog wel meer mogelijk is, maar dat is geen doel. Wij willen ervoor te zorgen dat we met elkaar een gezond festival draaien waar ondernemers ook iets kunnen verkopen om hun investering in de programmering terug krijgen. 

Bron: Dit is Assen!

Tiplijn