Bezoekers binnenstad Assen kunnen straks eerste half uur gratis parkeren

Bezoekers binnenstad Assen kunnen straks eerste half uur gratis parkeren

Dat het slecht gaat met de detailhandel en de horeca is een feit. Het Click en Collect beleid zorgt nog voor enige omzet. Om de ondernemers wat meer perspectief te bieden stellen ChristenUnie en VVD voor het eerste halfuur straat parkeren gratis te maken. De motie werd na een stevige discussie met 8 tegenstemmen aangenomen.

Halfuur gratis
Het eerste halfuur gratis parkeren heeft als doel om ondernemers in hun financiële situatie te helpen.  En om het click-en-collect kopen aan te moedigen en te stimuleren.  En de bezoekersstroom naar Assen  gaande te houden. De kosten zouden gedekt moeten worden uit de door het Rijk gevulde noodfonds. Deze tijdelijke parkeermaatregel moet zo spoedig mogelijk ingevoerd worden  en van kracht zijn gedurende de periode van de landelijke beperkingen voor detailhandel en horeca. 

Uitvoerbaarheid
De discussie in de raad - Luc Rengers (PvdA) en Jannie Drenthe (SP) en Remi Moes (D66) - spitste zich vooral toe op de technische uitvoerbaarheid. Uiteindelijk was de raad van mening dat de uitvoering een zaak was van het college. Albert Smit (PvdA) stelde voor om het gratis parkeren in te voeren voor de rest van het jaar. Dat zou ondernemers ook wat extra s geven als in de loop van het jaar de coronamaatregelen versoepeld zouden worden. Een voorstel waar Clemens Otto (50plus) van harte mee instemde. Ronald Witteman (CDA) haalde een oud idee uit de CDA-verkiezingscampagne uit de kast en stelde voor twee uur gratis parkeren in te voeren.

Bezoekersstromen
Volgens Hans Marskamp (GrL) gaf de motie een verkeerd signaal af. Den Haag roept op om thuis te blijven en wij gaan mensen aanmoedigen naar de stad te komen. Als mensen dan toch gebruik willen maken van het click-en-collect-systeem, kom dan op de fiets naar de binnenstad.

Twijfel
Wethouder Mirjam Pauwels was ook van mening dat het geen goed signaal was dat werd afgegeven aan de bewoners. Het is een tegengestelde boodschap.  Ook aan de technische uitvoerbaarheid zitten veel haken en ogen. Afgezien van het aanpassen van de parkeermeters. Gaat het om voorstellen waar de gemeenteraad over moet beslissen. Zorgvuldige afwegingen kosten tijd. Als het niet is gebaseerd op de juiste besluiten is het juridisch moeilijk handhaafbaar. Dus een snelle invoering is niet mogelijk.

Gemeente betaalt
De kosten zijn ongeveer ¬40.000 per maand. Het voorstel om één en ander uit het coronanoodfonds te betalen is niet haalbaar. De kosten zullen ten laste komen van de gemeente.

Geest van de motie
Wethouder Pauwels zegt de voorkeur te geven aan overleg met de ondernemers en te vragen waar zij behoefte aan hebben en waarmee ze geholpen zijn.  Een integrale aanpak is daarbij het uitgangspunt. De wethouder zegt, dat ze de motie niet letterlijk kan uitvoeren, maar dat ze wel aan de slag wil in de geest van de motie. Daarmee kunnen de indieners ChrU en VVD leven en ook de andere fractie hebben begrip voor het standpunt van de wethouder.

Stemming
Het voorstel werd aangenomen met 8 stemmen tegen. Het CDA stemde tegen omdat er een niet bestaand probleem mee werd opgelost. En het was het verkeerde signaal. Ook GroenLinks stemde tegen niet alleen vanwege het verkeerd signaal dat werd afgegeven, maar ook omdat met de fiets naar de winkelier beter is voor het milieu. Alinda Bornkamp (D66) stemde als enige van de fractie tegen. Ook Martine Deen (lijstDeen) stemde tegen. En nu maar afwachten met welke voorstellen het college komt in de geest van de aangenomen motie.

Tekst: Bernie Wiegman, raadsverslaggever OmroepAssen

Tiplijn