Veerkracht brengt Drents Museum naar ruim 95.000 bezoekers

Veerkracht brengt Drents Museum naar ruim 95.000 bezoekers

In zijn 166-jarige geschiedenis was 2020 voor het Drents Museum een van de meest memorabele jaren. Waar het museum in Assen aan de vooravond rekende op een absoluut topjaar, gooide het coronavirus roet in het eten en werd het museum net als de gehele cultuursector in 2020 heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees, opengaan en deuren sluiten, programma s annuleren, uitstellen of verlengen. Het Drents Museum sloot op zondag 13 december het jaar af met ruim 95.000 bezoekers (tegen ruim 170.000 in 2019) en met een positief resultaat.

Harry Tupan, algemeen directeur: 2020 was in alle opzichten een bijzonder jaar. Het coronavirus veroorzaakte veel persoonlijk leed. Ook voor ons museum moesten we helaas ingrijpende besluiten nemen. Tijdens de eerste lockdown hebben we veerkracht getoond en snel geschakeld. Daardoor konden we gelukkig de grote publiekstrekker Viva la Frida! (over de wereldberoemde kunstenaar Frida Kahlo) én de archeologietentoonstelling In de ban van de Ararat exact een jaar verplaatsen. De al geplande expositie Henk Helmantel  Meesterschilder konden we naar voren schuiven. Lichtpunten waren de opening van Bar Brasserie Pingo in september, een fraaie architectonische uitbreiding door Sax Architecten van ons museum, en de opening van Studio DM, onze eigen artist in residence waar beeldend kunstenaars, musici en auteurs nieuw werk kunnen maken. 

Hoge waardering voor Helmantel
Ondanks de coronamaatregen scoorde het Drents Museum goed in de 36 weken dat het wel open kon gaan voor het publiek. Vooral dankzij de tentoonstelling Henk Helmantel  Meesterschilder (nog te zien t/m 7 maart 2021) die vanaf de opening op 3 oktober in 8 weken ruim 21.000 bezoekers trok. Het publiek, waarvan 52% uit Noord-Nederland kwam, gaf de expositie een waarderingscijfer van 9,1. De expositie Barbizon van het Noorden - verlengd tot en met 13 september 2020 - bracht gedurende 25 weken (vóór en na corona) ruim 68.000 bezoekers op de been die de tentoonstelling met een 8,6 waardeerden. Tijdens de coronamaatregelen heeft 87% van het publiek het museumbezoek als veilig ervaren. Naast de fysieke tentoonstellingen heeft het museum in 2020 het online programma aanzienlijk uitgebreid. Meer dan ooit werd de collectie online gedeeld via de social media en werden er online rondleidingen en workshops aangeboden. In september lanceerde het museum interactieve online lessen voor het onderwijs.

Positief resultaat
Het Drents Museum sluit 2020 af met een positief resultaat. Waar mogelijk is ingezet op kostenbesparing en zijn verplichtingen zo laat mogelijk aangegaan. Er konden daardoor ook middelen gereserveerd worden om ook het komende jaar de inkomstenderving op te kunnen vangen. Het Drents Museum heeft veel steun ondervonden van de provincie Drenthe en heeft verder gebruik gemaakt van de regelingen die er waren om het bedrijfsleven te ondersteunen.

Hoopvol nieuwe decennium in
Het afgelopen decennium, vanaf de heropening in november 2011 tot en met 2020, trok het Drents Museum 1.660.000 bezoekers, een jaargemiddelde van 184.000. Het museum kijkt dan ook hoopvol het nieuwe decennium in. Volgend jaar werkt het museum met volle kracht verder aan de nieuwe collectiepresentatie die naar verwachting begin 2023 open gaat voor publiek. In 2021 gaan de tentoonstellingen In de ban van de Ararat en Viva la Frida! in de herkansing. Tegen het decor van de berg de Ararat dompelen circa 160 kostbare archeologische voorwerpen de bezoekers vanaf 28 maart onder in de rijke en fascinerende cultuur van Armenië. Twee majeure Frida Kahlo-collecties - haar schilderen uit Museo Dolores Olmedo en haar persoonlijke voorwerpen uit Museo Frida Kahlo - komen vanaf 10 oktober bij elkaar in Viva la Frida!, een wereldprimeur. Hedendaagse kunst presenteert het Drents Museum in twee nieuwe tentoonstellingen. In Beyond Belief toont het museum vanaf 18 april de monumentale schilderijen van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Deborah Poynton. Collages, schilderijen en tekeningen van Tamara Muller zijn vanaf 23 mei te zien in de tentoonstelling PLAY.

Sake Elzinga
Tiplijn