GroenLinks: 1,5 meter samenleving biedt kansen voor de fiets

GroenLinks: 1,5 meter samenleving biedt kansen voor de fiets

Het college is bezig in de binnenstad te kijken naar ingrepen in de openbare ruimte om ook daar de drukte in goede banen te leiden. De fractie van GroenLinks vraagt het college deze aanpak te combineren met meer aandacht en ruimte voor de fiets.

Bepaalde corona-maatregelen, zoals niet meer met de fiets over de markt, raken het fietsverkeer direct, omdat doorgaande routes daardoor onderbroken worden. Ook zou de fiets bijvoorbeeld te gast  kunnen worden toegelaten in voetgangersgebieden in het centrum,  zegt GroenLinks fractievoorzitter Hans Marskamp.

Alternatief vervoer
Marskamp verwijst ook naar een recent onderzoek van de ANWB. Uit dat onderzoek blijkt dat het te verwachten is dat de verandering naar alternatief vervoer ook na de crisis zich zal doorzetten.  Een derde van de door de ANWB ondervraagden wil na de crisis minder vaak gebruik maken van het openbaar vervoer. Maar liefst 27% geeft aan vaker de fiets of e-bike te willen pakken. Een kleiner gedeelte (17%) wil vaker met de auto, motor of bromfiets reizen.

Meer fiets ruimte
GroenLinks is niet de enige die aandacht vraagt voor het verkeer in de binnenstad. Ook de Fietsersbond Assen heeft volgens Marskamp al contact gezocht met de gemeente over het fietsverkeer. Zij doen suggesties hoe de fiets meer ruimte gegeven kan worden in de 1,5 m maatschappij.

Ziet het college de kansen?
Wij willen van het college weten of de corona-crisis aanleiding kan zijn voor aanpassingen aan de verkeerssituatie in de binnenstad?  betoogt Marskamp. De huidige situatie biedt het college wellicht ook kansen voor een versnelde optimalisering van het fietsbeleid, ook in het licht van de resultaten van de ANWB enquête wat betreft de mobiliteit na de crisis? 

Erik Smit

Tekst: Bernie Wiegman, raadsverslaggever OmroepAssen

Tiplijn