Autorace DTM in Assen trok duizenden Duitsers naar Noord-Nederland

Autorace DTM in Assen trok duizenden Duitsers naar Noord-Nederland

De première van de DTM-autoraces op het TT Circuit Assen in juli vorig jaar was goed voor duizenden dag- en meerdaagse bezoeken aan de provincie Drenthe. Dat blijkt uit een analyse van de gedistribueerde toegangsbewijzen voor het evenement.

Inclusief de DTM-organisatie, teams en VIP-gasten, maakten meer dan 10.000 van onze oosterburen de reis naar Assen, dat is één derde van het totale evenementbezoek. De weekendgasten verbleven in hotels en vakantieparken in Drenthe en Groningen en op de speciaal gerealiseerde evenementcamping naast het TT-circuit.

Duitsers reizen, reserveren en spenderen
Tweederde van de kaarten die in de voorverkoop werden gereserveerd waren voor Duitse bezoekers; een bevestiging van de toegekende eigenschap dat Duitsers vroegtijdig plannen maken en verzekerd willen zijn van een goede plek. Onze oosterburen besteedden gemiddeld ook meer aan een toegangskaartje; maar liefst 37% ging voor het duurste kaartje op de Hoofdtribune, tegenover 16% van de Nederlandse klanten. Onder de teams en VIP-gasten bevonden zich veel gasten uit de hoofdkwartieren van de Duitse automobielindustrie; München, Stuttgart en Ingolstadt. Enkele van hen reisden per privé jet via Groningen Airport Eelde. Individuele Duitse fans kwamen vrijwel allemaal uit de aangrenzende regio s Niedersachsen en Nordrhein Westfalen naar Assen. Ruim de helft woonde op maximaal 2 uren reizen van Assen.

Organisator LDP International b.v. uit Assen tekende eind 2018 een contract met DTM voor drie jaren DTM op Assen. Directeur Lee van Dam: Duitsers zijn bijzonder trots op de Duitse autofabrikanten en zeer merkentrouw. Men komt niet alleen om een coureur aan te moedigen, maar ook om het favoriete automerk aan te moedigen; iets wat in Duitsland in vele families van vader op zoon wordt doorgegeven.  Bertram Buikema, verantwoordelijk voor marketing en communicatie, voegt daaraan toe: Dit resultaat is een bevestiging van ons vermoeden. De Nederlandse ronde in DTM is voor miljoenen Duitsers de dichtstbijzijnde DTM-race. En Duitsers zijn gewend grotere afstanden af te leggen. We hebben relatief weinig campagne gevoerd over de grens, maar gaan dat dit jaar uitbreiden. DTM is in Duitsland een gevestigd merk met hoge naamsbekendheid, wat maakt dat een campagne daar ook nog eens bijzonder effectief is. 

Dit jaar
DTM komt dit jaar na de zomervakantie naar Nederland; van 4 tot en met 6 september, wederom op het TT Circuit Assen. De Nederlandse ronde in het prestigieuze toerwagenkampioenschap wordt de achtste van tien races. In 2020 bezoekt DTM onder meer het nieuwe F1-circuit in het Russische Sint Petersburg en de klassieke, legendarische circuits van Anderstorp in Zweden en Monza in Italië. Kaarten voor Assen zijn in de voorverkoop met korting te bestellen via dtm-assen.com.

LDP-International B.V.
Tiplijn