Fotos: Dak tunnel De Maten geplaatst in spoor Assen (Video)

Fotos: Dak tunnel De Maten geplaatst in spoor Assen (Video)

In de afgelopen 36 uur is het dak van tunnel De Maten geplaatst. Dit door een unieke samenwerking van vele partners.

In opdracht van de gemeente Assen heeft ProRail een plan gemaakt voor een nieuwe tunnel voor Assen-Oost en woonpark Diepstroeten. Dit project is het laatste stukje van de Florijnas. Jaren geleden zijn deze plannen gemaakt en dit weekend was de plaatsing van het dak van de tunnel, dat in het spoor Assen - Beilen is gelegd.

Gebouwd langs spoor
Bouwcombinatie Mobilis en Hegeman hebben de aanbesteding gekregen voor de bouw van de tunnel, en mede de opdracht gekregen om met minimale verstoring van het treinverkeer te werken. Omdat er ook op andere plaatsen aan het spoor wordt gewerkt - in Haren, Groningen en bij het station in Assen - zijn er slechts twee treinvrije weekenden geweest. Het dak van de tunnel is gebouwd op de bouwlocatie langs de Europaweg en langs het spoor bij de Mandemaat. Het bouwproces heeft enkele maanden geduurd en was net op tijd klaar.

Plaatsing door Mammoet
Vrijdag is het dak door specialisten van Mammoet van zijn plaats gehaald, waarna de bouwplaats kon worden klaargemaakt. In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn de graafwerkzaamheden uitgevoerd, daar is ruim 3000 kuub zand en leem afgevoerd. Daardoor kwamen de funderingspalen en damwanden vrij te liggen. Toen de goede diepte bereikt was, konden de funderingspalen op hoogte worden gemaakt en de palen worden gevuld met betonijzer. Hierna kon een stalen plaat, en balk, hierop vast gelast worden.

Nadat de grondwerkzaamheden bijna was voldaan, kon het dak zaterdagavond om 18.00 uur worden gedraaid en klaar gezet worden voor het inrijden naar de tunnel. De planning was dat de tunnel zal worden geplaatst tussen 20.30 en 22.15 uur. Wegens enkele correcties in het plaatsingsproces is de tunnel even voor 00:00 uur in de nacht op de juiste locatie geplaatst en konden de specialisten van Mammoet rond 1:00 uur hun transportwagen uit de tunnel wegrijden.

Herstellen spoor
Voordat de spoorwerkers aan hun werk konden beginnen, moesten er nog vier betondelen aan de uiteinde van het tunneldak worden bevestigd. Hiervoor had Mammoet een 400 tons kraan geplaatst die de kabelgoten kon plaatsen. Ook moesten aan iedere zijde nog vier betonplaten worden geplaatst, dit proces was rond 7:00 uur zondagmorgen klaar. Toen konden de spoorwerkers het spoor herstellen. Duizenden kuub stortstenen werden met trekkers ingereden en geëgaliseerd. Toen kon het spoor weer hersteld worden. Een spoorwerktrein van VolkerRail aanwezig om het spoor op de juiste hoogte te krijgen en het grindbed af te werken.

Maandagmorgen konden de treinen weer rijden.

_auto_generated_thumb_ _auto_generated_thumb_ _auto_generated_thumb_ _auto_generated_thumb_ _auto_generated_thumb_ _auto_generated_thumb_ _auto_generated_thumb_ _auto_generated_thumb_ _auto_generated_thumb_
Tiplijn