Up North zoekt jonge cultuurmakers

Up North zoekt jonge cultuurmakers

Ben jij een jonge, noordelijke cultuurmaker op zoek naar vernieuwing en een discipline-overstijgende benadering? Wil jij je talent ontwikkelen en een bijzondere productie maken? Pitch je idee voor een interdisciplinair project op 10 maart bij Up North en wie weet krijg jij de kans om je idee te realiseren met een professioneel team.

Up North is een interdisciplinair laboratorium waarin jonge noordelijke cultuurmakers in de urban- en popcultuur kunnen experimenteren en hun talenten kunnen ontwikkelen. Ze gebruiken hierbij een brede definitie van urban- en popcultuur die alle kunstvormen raakt. Urban- en popcultuur zijn discipline-overschrijdend en verbindend. Het gaat hierbij om een opzettelijke vermenging en onderlinge confrontatie van verschillende kunstvormen, zoals bijvoorbeeld muziek, dans, poëzie, spoken word, vormgeving, fotografie, film, multimedia, design, mode en theater. De eerste lichting makers die nu aan het werk zijn bestaat uit Esther de Jong, Desta Matla, Tim Verbeek, Nina Iggy en de band Woe Blind Birds 

Makers, duo s en collectieven kunnen hun ideeën en plannen tot uiterlijk 17 februari mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De ideeën en plannen moeten publiekelijk presenteerbaar zijn. Uit de ingediende ideeën en plannen worden drie concepten per provincie (Friesland, Groningen en Drenthe) geselecteerd. De geselecteerde makers worden uitgenodigd voor een pitch op zondagmiddag 10 maart. Een panel gaat die middag in gesprek met de makers en selecteert hieruit één idee per provincie. De drie geselecteerde makers mogen vervolgens een professioneel team van medewerkers en begeleider(s) samenstellen waarmee ze hun idee kunnen realiseren, dit in samenwerking met de Popfabryk (Friesland), Urban House Groningen (Groningen) en Garage TDI (Drenthe). Heb je twijfels of vragen, neem dan contact op met één van deze productiehuizen.

Up North combineert expertise, netwerken, draagvlak en disciplines in een consortium bestaande uit de Popfabryk, Urban House Groningen, Garage TDI, Friesland Pop, POPGroningen, Kunst & Cultuur Drenthe en Keunstwurk. Gezamenlijk zetten ze de schouders onder duurzame talentontwikkeling voor jonge, opkomende, talentvolle cultuurmakers in de urban- en popcultuur. Up North wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds Cultuurparticipatie en We the North.

Kijk op de website voor meer informatie.

Tiplijn