Na weken van voorbereiding is er deze week gestart met de indeling van de werkplaats voor tunnel De Maten.

Sallandse Wegenbouw is begonnen met de inrichting van de bouwplaats van bouwcombinatie Mobilis/Hegeman, die de tunnel bouwt in opdracht van ProRail en de gemeente Assen. Het bouwterrein is afgezet met hekken. De werklieden maken op dit moment een werkvloer van 15 centimeter dik beton waar zij de aankomende periode het tunneldek gaan bouwen. Die zal in week 7 van 2019 worden ingereden.

Twee treinvrije weekenden
Tijdens de aanleg van de tunnel zijn er twee treinvrije weekenden waarin diverse werkzaamheden zullen gaan plaatsvinden. In het weekend van vrijdag 1 tot en met zondag 3 december 2018 vinden heiwerkzaamheden plaats en worden er damwanden geplaatst. En in het weekend van vrijdag 15 tot en met zondag 17 februari 2019 volgt de plaatsing van het tunneldek onder het spoor. Het tunneldek wordt van te voren gemaakt en in één keer op zijn plaats gereden. Als het tunneldek geplaatst is, volgt nog een periode van afwerking. Eind 2019 kan de tunnel naar verwachting worden opengesteld voor het verkeer.

Bouwverkeer
De bouw kan enige overlast voor de directe omgeving geven. Zo zal er aan de kant van Europaweg-Zuid en de Dennenweg bouwverkeer zijn, van en naar de bouwplaats. De vrachtwagens rijden zoveel mogelijk via de Europaweg-Zuid naar de entree van de bouwplaats.

Snelle verbinding
De nieuwe tunnel verbindt de Europaweg Zuid met de Dennenweg. In de tunnel komt een rijbaan met twee rijstroken, een fietspad in twee richtingen en een voetpad. Aan beide zijkanten van de tunnel komen grashellingen. Die zorgen voor een groen en open gevoel. De tunnelwanden zelf worden van antracietgrijs natuursteen.

Tunnel De Maten is een van de laatste grote onderdelen van het Asser ontwikkelprogramma FlorijnAs. De bouw van de tunnel is live te volgen via bouwcams. Meer informatie over de bouwers van het project zie hier.

Tekst: Henk Smit

_auto_generated_thumb_ _auto_generated_thumb_ _auto_generated_thumb_
Tiplijn