Aangehouden Assenaar (20) deed zich voor als medewerker van bank
112

Aangehouden Assenaar (20) deed zich voor als medewerker van bank

Vanochtend heeft het cybercrimeteam van de eenheid Noord-Nederland in samenwerking met de Ondersteuningsgroep van de eenheid Noord-Nederland twee mannen aangehouden in Assen en Hoogezand. De actie was onderdeel van een onderzoek door het cybercrimeteam naar bankhelpdeskfraude. De verdachten deden zich voor als medewerkers van een bank om vervolgens toegang te krijgen tot de computers van de slachtoffers. Daarna werd geld over gemaakt.

Het onderzoek in deze zaak is gestart naar aanleiding van een eerder onderzoek van het cybercrimeteam Noord-Nederland. De verdachten zijn 20 jaar en komen uit Assen en Hoogezand. Beide mannen worden verdacht van computervredebreuk, oplichting, witwassen en het voorhanden hebben van niet-openbare persoonsgegevens. Twee slachtoffers hebben aangifte gedaan van de diefstal van in totaal tienduizenden euro’s.

Wat is bankhelpdeskfraude?
Bij bankpashelpdeskfraude bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. De fraudeurs bewegen slachtoffers om software te installeren op hun computer waardoor de fraudeurs op afstand mee kunnen kijken op de computer en/of handelingen kunnen uitvoeren. Daarna volgt bijvoorbeeld de vraag om het hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is dan uiteraard een rekening van de oplichter. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind.

Tiplijn