WZA eerste ziekenhuis in Drenthe met BeterDichtbij-app

WZA eerste ziekenhuis in Drenthe met BeterDichtbij-app

In een veilige app uw persoonlijke vraag stellen aan uw eigen specialist in het WZA (Wilhelmina Ziekenhuis Assen), bloedwaarden doorgeven en direct onderzoeksuitslagen ontvangen. Dat is vanaf nu mogelijk voor een groep patiënten van het WZA via de gratis en beveiligde app BeterDichtbij. Het WZA is het eerste ziekenhuis in Drenthe dat BeterDichtbij beschikbaar stelt.

Voor of na een ziekenhuisafspraak hebben patiënten vaak allerlei vragen. Vanaf nu kunnen ze op ieder moment een vraag stellen via de gratis app BeterDichtbij. Met BeterDichtbij ontvangen patiënten altijd een betrouwbaar antwoord van het ziekenhuis of van de eigen arts, zo garandeert het WZA. Het is fantastisch dat we nu ook via een app onze vertrouwde zorg kunnen bieden,  zegt zorgmanager Michiel Menkveld van het WZA. Gewoon via de eigen telefoon of computer, zodat alles ook nog eens rustig na te lezen is. Net als bij WhatsApp, alleen dan met de zekerheid dat de belangrijke zorggegevens alleen voor de eigen arts en het eigen ziekenhuis toegankelijk zijn. 

Sterk beveiligd inloggen en privacy gewaarborgd
Gesprekken die patiënten voeren met het ziekenhuis of de arts, moeten niet in verkeerde handen vallen. Daarom is BeterDichtbij ontwikkeld met veel aandacht voor de beveiliging en de privacy van gebruikers. Zelfs als iemand zijn telefoon verliest, kan nog niemand bij het gesprek dat hij met ons heeft gevoerd. Alles wat een patiënt vertelt over zijn gezondheid, valt net als een afspraak in het ziekenhuis onder het medisch beroepsgeheim , licht Saskia Carli, adviseur e-health van het WZA, toe. Het systeem is specifiek voor de ziekenhuizen ontwikkeld en inloggen kan alleen onder de eigen naam, een pincode en een persoonlijke authenticatiecode die de patiënt via sms ontvangt. 

Eerste vakgroepen gestart, later alle vakgroepen bereikbaar via BeterDichtbij
De app is voor iedereen in de regio van het WZA gratis te downloaden en te gebruiken voor praktische, algemene vragen aan het ziekenhuis. Patiënten van de poliklinieken Kindergeneeskunde, Chirurgie en KNO kunnen daarnaast ook worden uitgenodigd om direct met de polikliniek of eigen arts te appen. Zij kunnen bijvoorbeeld persoonlijke vragen stellen en onderzoeksuitslagen van het ziekenhuis op hun telefoon ontvangen met BeterDichtbij. Daarnaast kunnen patiënten de betrouwbare gezondheidsinformatie van Thuisarts.nl gratis bekijken en delen met de arts. We zijn nu gestart met drie vakgroepen,  vertelt Saskia Carli. We willen graag van deze ervaringen leren en later dit jaar meer vakgroepen laten aansluiten. Het is de bedoeling dat het WZA per 1 januari 2020 aan al onze patiënten BeterDichtbij aanbiedt. De polikliniek Chirurgie is daarnaast ook het beeldbellen via BeterDichtbij aan het testen. 

Efficiënt ontwikkeld, samen met andere ziekenhuizen
BeterDichtbij is een app die door ziekenhuizen en huisartsenpraktijken in heel Nederland wordt ingezet en gezamenlijk is ontwikkeld. Als ziekenhuis is het erg kostbaar om zelf dit soort sterk beveiligde en gebruikersvriendelijke apps te ontwikkelen,  vertelt zorgmanager Michiel Menkveld. BeterDichtbij is ontwikkeld op initiatief van de 28 regionale ziekenhuizen, en momenteel in gebruik in zeventien ziekenhuizen en tientallen huisartsenpraktijken in heel Nederland.

Tiplijn