Tijdens de TT lanceren de gemeente Assen en het TT Festival samen de campagne ‘Ben je oké?’. Met deze campagne vragen zij aandacht voor het tegengaan van straatintimidatie. De centrale boodschap: Kijk naar elkaar om en spreek elkaar aan als dat nodig is.
Burgemeester Marco Out: "De TT brengt duizenden mensen samen in onze stad. Het is een feest voor iedereen. Straatintimidatie hoort ook tijdens de TT niet thuis in onze stad. Met de campagne laten we zien dat je als omstander iets kunt doen. Soms begint dat met één simpele vraag: “Ben je oké?”. Samen met het TT Festival zorgen we daarnaast voor zichtbare hulp en ondersteuning in de stad tijdens het festival.” De campagne is onderdeel van de bredere aanpak van straatintimidatie in Assen, waarin gemeente, partners en inwoners samen werken aan een openbare ruimte waarin iedereen zich vrij kan bewegen.
Inwoners van Assen zetten zich in als ambassadeur van deze campagne. Zij laten in korte video’s en beelden zien wat je kunt doen als je ziet dat iemand zich niet prettig voelt. De campagne is zichtbaar aanwezig tijdens het TT Festival met posters in de horeca, in toiletten en op straat. Ook op het TT Circuit is de campagne zichtbaar.
Tijdens de TT Nachten lopen er Safe Buddies in de stad. Zij zijn herkenbaar en aanspreekbaar voor iedereen die zich even niet prettig voelt of hulp nodig heeft. Daarnaast is er in City Hotel De Jonge een Safe Space ingericht waar bezoekers tot rust kunnen komen of in gesprek kunnen gaan. Via een QR-code op de posters en in de TT-app kunnen bezoekers eenvoudig een melding doen als er iets speelt. In acute situaties is er bovendien een noodfunctie beschikbaar waarmee direct hulp ingeschakeld kan worden.

assenstad