Diasporalia van Koen Theys toont mensen die er niet zijn

Diasporalia van Koen Theys toont mensen die er niet zijn

Van 15 februari tot en met 13 september is in het Drents Museum op de bovenverdieping van het Drostenhuis het kunstwerk Diasporalia van Koen Theys te zien. Het werk is een sculpturale installatie, bestaande uit twaalf bronzen matrassen die bedekt zijn met persoonlijke bezittingen van vluchtelingen.

Diasporalia is een bundel verhalen over mensen die er niet zijn. Volgens Theys schuilt er achter elke slaapplek een verhaal waarin de mens als individu centraal staat, op zoek naar identiteit en vechtend voor het behoud ervan. Diasporalia verwijst naar de diaspora, de grootschalige verspreiding van een volk over verschillende delen van de wereld. Een erg actueel thema na de vluchtelingencrisis.

Ontstaan concept Diasporalia
In 2008 stapt Koen Theys de Begijnhofkerk in zijn geboorteplaats binnen. Het is de tijdelijke slaapplek van honderden vluchtelingen. Theys krijgt het beeld van al die matrassen op de grond niet meer uit zijn hoofd. Enkele jaren later wordt hij gevraagd om voor de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen een werk te creëren in het kader van het stadsfestival Antwerpen Barok 2018, Rubens inspireert. Bij het zien van de opzichtige, marmeren grafmonumenten in de kathedraal maakt hij een link met het beeld van armoedige matrassen uit zijn herinnering. En zo ontstaat het concept voor de kunstinstallatie Diasporalia, die in de Sint-Jozefkapel van de Antwerpse kathedraal te zien was. Het Drents Museum is de tweede plek waar het werk getoond wordt.

Contrast tussen armoede en rijkdom
In zijn werk plaatst Theys mensen en hun identiteit centraal. Daarnaast verwijst hij in zijn kunst vaak naar bekende kunstwerken en historische gebeurtenissen. In Diasporalia verwijst hij naar de 17de-eeuwse barokkunst. De bronzen matrassen, bedekt met persoonlijke bezittingen van vluchtelingen als een kartonnen doos, een vioolkist, een teddybeer en een asbak met sigarettenpeuken, zijn beschilderd met een blinkende autolak. Het thema doet vooral aan armoede denken, maar de kleuren goud, wit en blauw roepen tegelijkertijd een koninklijke rijkdom op. Hiermee brengt Theys het contrast tussen armoede en rijkdom onder de aandacht.

Belgische kunstenaar
Koen Theys (Brussel, 1963) is een multimediale kunstenaar, hij maakt zowel zowel videowerk als sculpturale werken. Hij wordt gezien als de pionier van de Belgische videokunst. Theys volgde de opleiding beeldhouwen aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent. Momenteel is hij docent autonome videokunst en ruimtelijke kunst aan de kunstopleiding Sint Lucas Antwerpen.

Tiplijn