Menu

Dag 4 van het spoorwerk in Assen (Video)

Woensdagmorgen waren de twee tunneldelen geplaatst onder het spoor in Assen.

Reef en Strukton hadden fase 2 hiermee afgesloten. In de loop van de dag hebben ze de overige betonelementen rond dit tunneldeel geplaatst met de twee 700-tons kranen en een van 350-ton die in de inrijstrook stond. Aan de zuidzijde van het spootraject is het laatste grind en onderlaag verwijderd en afgevoerd. Strukton kan hier nu een dranagesysteem aanleggen. 

Op het nieuwe station is meer aan vormgeving gedaan aan het nieuwe middenperron, ruim vier meter is hij breder en geheel met nieuw matriaal. De bouwer wacht nu op het dichten van de tunnelbouwput om het perron af te bouwen. 

Aan de noordzijde, tussen het station en Assen-Noord, ligt het eerste strukje nieuwe grindbaan klaar. Ter hoogte van de Roldertunnel en richting het noorden is aannemer van de Wiel bezig met het opnieuw aanbrengen van een grindbaan. 

Dit deel is uniek in ligging omdat voorheen de treinen hier maar 80 kilometer per uur konden rijden en na aanpassing van de bocht kan men hier tot 120 kilometer per uur rijden wat een tijdswinst van enkele minuten zal opleveren. Ook zal het minder lawaai maken. 

Ter hoogte van de gemeentewerf worden de nieuwe bovenleidingportalen gebouwd in een open werkplaats. 

Zie meer:  https://www.prorail.nl/projecten/station-assen

 

2017 04 19 bouwwerk tunnel 02

2017 04 19 bouwwerk tunnel 03

2017 04 19 bouwwerk tunnel 04

2017 04 19 bouwwerk tunnel 05

2017 04 19 bouwwerk tunnel 06

2017 04 19 bouwwerk tunnel 07

2017 04 19 bouwwerk tunnel 08

2017 04 19 bouwwerk tunnel 09

2017 04 19 bouwwerk tunnel 10