Wijkagent Assen drie maanden in pop-uplocatie

Wijkagent Assen drie maanden in pop-uplocatie

De wijkagent in het centrum van Assen gaat vanaf dinsdag gebruik maken van een tijdelijke locatie in de binnenstad van Assen. Op initiatief van wijkagent Henk Thijs wil de politie via de zogenaamde pop-uplocatie op een laagdrempelige manier met bewoners van de binnenstad in contact komen.

De pop-uplocatie is gevestigd in een leegstaand pand van de gemeente Assen aan de Rolderstraat 21. De politie gaat drie maanden van de locatie gebruik maken.

Aanspreekbaar
Een goed contact tussen politie en inwoners is een cruciaal onderdeel van veiligheid. Actief en gelijkwaardig samenwerken met partners en burgers vormt de basis voor een veiliger samenleving. Daarbij wil de politie aanspreekbaar zijn voor mensen die vragen en meldingen hebben. Zowel via persoonlijk contact als via digitaal contact. De tijdelijke locatie in Assen is daarbij een experiment. Het is bedoeld om te ervaren of een pop-uplocatie, in bepaalde omstandigheden of omgeving, een meerwaarde geeft aan onze reguliere dienstverlening. De politie wil effectief contact met burgers en partners om te weten wat er speelt, wat er leeft bij de ander, maar ook om aan te geven waar de politie aan bij kan dragen (en waaraan niet).

Lage drempel
De tijdelijke werkplek past bij eerdere initiatieven van wijkagent Thijs om op een laagdrempelige manier met buurtgenoten te spreken. Sinds de zomerperiode heeft Thijs op verschillende plekken zogenaamde spreekmomenten georganiseerd. Dat varieerde van een terras tot aan spreektafels bij ondernemers in het centrum van Assen. Thijs: Ik heb gemerkt dat mensen mij makkelijker vinden. Dat de drempel om informatie te delen lager ligt. Ik ben ervan overtuigd dat ik nu met mensen in contact ben met wie ik dat anders niet zou zijn. Door wat met die signalen te doen, laten we zien dat we er als politie zijn. En daar gaat het om in mijn werk. 

De tijdelijke pop-uplocatie is niet structureel geopend. Als een van de agenten aanwezig is, kunnen belangstellenden binnen lopen om een gesprek aan te gaan. Na drie maanden sluit de locatie als werkplek en wordt bekeken wat de effecten zijn geweest van de tijdelijke pop-uplocatie.

Tiplijn